Thursday, November 01, 2007

Merdekakah AKU?

Kebolehanku kian terbatas

Dek alpanya aku menurutiNya

Mencari cinta sejati di celahan

hati jutaan manusia lalai dan lupa

aku pasti aku takkan temui

walau sekelumit cuma


aku tak tahu apa yang terjadi

antara mudaku dan tuaku

kusangkakan mudaku bahagia

melagukan kebahagiaan tuaku

namun kini kelihatan seperti mimpi

aku tidak memiliki mudaku

hampir mustahil menghampiri tuaku


ku pernah bayangkan diriku

sehebat raja-raja di luar sana

yang sering melagukan pembangunan

yang selalu mendendangkan keamanan

tapi aku hanya sekadar hamba

dirantai kaki kanan ke kiri

digari tangan kanan ke kiri

agar melagukan pembangunan

dengan penuh kebencian

agar mendendangkan keamanan

yang tidak pernah kelihatan.

Mujurlah hidungku dicucuk tidak

Jika ya, lembu kerbaulah aku.

Merdekakah aku di tanah bertuah ini?

Jika aku dipaksa menurut segala?

Jika aku dikerah mengangkat senjata?

Jika aku dihantar meneroka ilmu luar negara?


Merdekalah aku

Semuanya tanggungjawabku

Kepada tanah tumpah darahku

Yang tercinta.


2 September 2007

Sunday

1/408, Cendana RC

No comments: